Promocija restauracije estetike enterijera Husejnije džamije u Gradačcu

Danas je u Gradačcu održana promocija restauracije estetike enterijera Husejnije džamije na kojoj su prisustvovali prof. emeritus Krzović Ibrahim, historičar umjetnosti i likovni kritičar, prof. dr. Nusret Isanović i prof. dr. Nihad Čengić, restaurator. Džamija Husejnija izgrađena davne 1826.g. a dobila je ime po Husein-kapetanu Gradaščeviću. Predstavlja najljepšu staru džamija u Gradačcu koja dominira prostorom nadomak Kule Husein kapetana u samom centru grada.

U ime domaćina obratili gradonačelnik Edis Dervišagić, predsjednik Medžlisa islamske zajednice Gradačac Haso Omerović i Raif Huskić ef. i zaželili dobrodošlicu svim prisutnima.

Komisija za očuvanje nacionalnih spomenika je 2004. g. „ Graditeljsku cjelinu  Husejnija (Husein-kapetana Gradaščevića) džamija u Gradačcu“ proglasila  nacionalnim spomenikom Bosne i Hercegovine . Od tada je rađeno na nekoliko faza restauracije i rekonstrukcije koje su imale za cilj očuvanje ovog spomenika prilikom kojih su nažalost nestručne restauracije narušile prvobitni i autentični izgled unutrašnjosti džamije Husejnije.

 

Haso Omerović predsjednik Medžlisa Islamske zajednice Gradačac istakao je da je do danas izvršeno nekoliko restauratorskih radova na džamiji. Naime, u periodu od 2011 do 2014. godine izvršeni su restauratorski radovi na vanjskim zidovima, kupolama i stolariji džamije. U drugoj fazi održavanja džamije (2019-2023), restauratorske radove na unutrašnjim zidovima i sve unutrašnje radove izveo je restaurator i konzvervator profesor Nihad Čengić. 

„Uklonjen je višak materijala sa unutrašnjih zidova i kupole džamije, izvršena je impregnacija zidova i istima je vraćen izvorni izgled, izvršena je restauracija mihraba, minbera i magfila džamije. Obnovljene su izvorne levhe na zidovima džamije. U narednoj godini planirani su radovi na restauraciji stubova i lukova na sofama džamije, kao i radovi na minaretu džamije“, rekao je Omerović.

Prof. dr. emeritus Ibrahim Krzović, historičar umjetnosti i likovni kritičar, objašnjavajući autentičnost džamije Husejnije istakao je veliki značaj iste za kulturu, historiju i tradiciju cjelokupne Bosne i Hercegovine. „Radi se orginalnom slikarskom, dekorativnom i estetskom rješenju koji se ogleda u konceptu da se u njenim horizontalnim nizovima oslikava zapravo vertikala islama i to se može iščitavati kako se ide od donjeg sloja utemeljenog u prirodi (tlo na kojem živimo) a onda se nižu sedam nivoa, nebesa koji su zapravo simbolika duhovne vertikale, vjere u Stvoritelja ovog svijeta“.

 

Nihad Čengić restaurator enterijera Husejnije istakao je „da je ova džamija posebna i apsolutno autentična“ jer „očigledno je da arhitekta džamije nije imao uvida u umjetničke trendove tog vremena, te sve što je napravio na džamiji izraz je sopstvenog senzibiliteta za lijepo, dostojanstveno i skladno“. Također je dodao i to da „ova restauracija je više eksumacija budući da iz malih fragmenata koji su ostali bilo je potrebno, uz određene tehnike povezivati i rekonstruisati ukupnost njene kompozicije“.

Ova jedinstvena bosanska džamija zajedno s kompleksom Starog grada u Gradačcu bi u narednom periodu trebala biti mjesto okupljanja vjernika i turista, mjesto promocije kulture, tradicije i kulturno historijskog naslijeđa Gradačca i cjelokupne Bosne i Hercegovine.